Shiitake – Twardziak japoński

Shiitake – Twardziak japoński

Shiitake – Twardziak japoński

Shiitake – Twardziak japoński to specjał kulinarny w Japonii, Chinach i Korei. Jest zaliczany do grzybów leczniczych. Fakt ten potwierdzony jest badaniami klinicznymi. W starożytnych Chinach nazywany był “eliksirem życia” zapewniającym długowieczność. W warunkach naturalnych występuje w Azji. Rośnie na martwych i zamierających drzewach liściastych (w szczególności buki i dęby).

Początkowo był to grzyb uprawiany na dworze cesarza a sposób uprawy objęty był ścisłą tajemnicą. Dzisiaj jest jednym z najczęściej uprawianych grzybów ze względu na swoje walory smakowe i wspomniane wcześniej właściwości lecznicze.

W związku z tym i ja pokusiłem się na uprawę tego grzyba w domu. Uprawę prowadzę na trocinach dębowych z dodatkiem otrąb pszennych i prosa w ilości 10 – 20% umieszczonych w plastikowych workach. Eksperymentalnie spróbuję też założyć uprawę w szklanych czterolitrowych słoikach.

Shiitake moje pierwsze okazy:

Korzyści płynące ze spożywania grzyba shiitake:

  • W twardziaku japońskim znajduje się wiele cennych substancji odżywczych. Znaleźć w nim można witaminy B12 i D2 bardzo istotne dla ludzi a nie występujące w roślinach zielonych;
  • Obniża poziom cholesterolu we krwi. W 1966 roku wyodrębniono substancję z shiitake, która obniża poziom cholesterolu we krwi. Ta substancja to eritadenina. W badaniach została podana szczurom w diecie wysokotłuszczowej. W ciągu zaledwie kilku dni, jak stwierdzono w Journal of Nutrition poziom cholesterolu we krwi szczurów spadł od 25 do 45 procent. Badania na ludziach wykazały, że około 85 g shiitake (5-6 grzybów dziennie) mogą obniżyć poziom cholesterolu o dwanaście procent w ciągu tygodnia;
  • Grzyby shiitake są na czwartym miejscu na liście najlepszych naturalnych  źródeł miedzi (po nasionach sezamu, orzechach nerkowca i soi). Dzieje się to za sprawą enzymu zwanego laccase. Enzym ten sprawia, że już jeden grzyb shiitake pokrywa około 72% dziennego zapotrzebowania na miedź , która zwiększa odporność organizmu i chroni przed wolnymi rodnikami;
  • Potas obecny w grzybach pomaga zapobiegać różnym problemom serca. Shiitake zawierają więcej potasu niż banany;
  • Ponadto zawiera biologicznie czynny związek lentinan, który powstrzymuje rozwój komórek rakowych;
  • Oprócz walki z rakiem, hamowania wzrostu wirusów (grypy i polio) i obniżania poziomu cholesterolu. Shiitake ma silne działanie antybiotyczne przeciwko innym organizmom. Substancja o nazwie cortinelin, szeroko rozpowszechniony środek przeciwbakteryjny, wyizolowany z shiitake, zabija wiele rodzajów patogennych bakterii. Stwierdzono, że związek siarczkowy wyekstrahowany z shiitake ma działanie przeciw grzybom powodującym grzybicę i inne choroby skóry;
  • Shiitake zawiera wszystkie podstawowe aminokwasy i to w proporcjach uważanych za najlepsze;
  • Jeśli chcesz poprawić swoje zdrowie i samopoczucie lub wspomóc leczenie chorób przewlekłych, powinieneś uwzględnić grzyby w swojej codziennej diecie. Mogą to być zupy, kanapki, sosy i sałatki (są też tacy co jedzą shiitake na surowo – ja jeszcze nie próbowałem). Grzyby zawierają różne minerały, takie jak miedź, które wykazały się umiejętnością zwalczania różnych zaburzeń zdrowotnych. . Oprócz dodawania smaku  i różnorodności w żywności, grzyby zapewniają podstawową ochronę przed wieloma chorobami. Dlatego zdecydowanie warto włączyć do swojej diety grzyby;
  • Shiitake – Twardziak japoński jako jeden z nielicznych grzybów pomaga w odzyskaniu witalności i powoduje wzrost potencji seksualnej u mężczyzn. Spożywany regularnie zarówno w potrawach jak i w nalewkach działa jak naturalna “viagra
  • W Japonii grzyb ten jest składnikiem popularnego napoju orzeźwiającego o nazwie Shiita-Cola.

Źródło:
Grzyby z własnej uprawy w domu i w ogrodzie - Jolanda Englbrecht
http://mushroomsandhealingproperties.blogspot.com/
http://www.mitoku.com/products/shiitake/healthbenefits.html
https://draxe.com/shiitake-mushrooms/
http://www.whfoods.com/genpage.php?dbid=122&tname=foodspice
http://shiitakepolska.pl/

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *